horba evenementenservice

Enterprise Resource Planning voor horecagelegenheden

Geplaatst op

Het runnen van een horecabedrijf is een zeer tijdrovende taak. De voorraad moet nauwkeurig worden beheerd, er zijn talloze administratieve taken en tot slot moet men ook het personeel managen. Om niet alleen tijd, maar ook geld te besparen maken de meeste horecagelegenheden gebruik van branchespecifieke Enterprise Resource Planning-software. Wij laten u in dit artikel zien op welke manier de horecabranche precies kan profiteren van een ERP-systeem.

Enterprise Resource Planning: een definitie

Enterprise Resource Planning, voor velen wellicht beter bekend als ERP, is een systeem dat bedrijfsprocessen met elkaar verbindt en waar mogelijk automatiseert. Het verzamelt gegevens verspreid over de verschillende afdelingen van een organisatie, en brengt deze samen in een centrale database. Hierdoor heeft iedereen toegang tot de meest recente en relevante informatie, gegevens die eenvoudig met elkaar uitgewisseld kunnen worden.

Branchespecifieke software

Wellicht het meest kenmerkende van ERP-software is de mate van personalisatie. Er zijn talloze systemen op de markt die specifiek ontwikkeld zijn voor een bepaalde branche, voorzien van functionaliteiten die voor die sector de meeste toegevoegde waarde hebben.

Zo bestaan er dus ook allerlei systemen voor horecagelegenheden. Zelfs binnen een bepaalde branche is absoluut niet ieder systeem hetzelfde, maar ERP-software voor de horecabranche is doorgaans voorzien van de volgende modulen:

#1 – Voorraadbeheer.

Als horecagelegenheid hangt je bestaansrecht voor een groot deel af van efficiënt voorraadbeheer. Als men de klant namelijk niet kan voorzien van hun bestelling omdat de ingrediënten niet op voorraad zijn, is de kans klein dat mensen zullen terugkomen.

Uw voorraad bijhouden in het ERP-systeem heeft als voordeel dat deze in realtime bijgehouden kunnen worden. Op het moment dat er een bestelling wordt geplaatst, kan er bijvoorbeeld automatisch een eenheid van een product of ingrediënt afgehaald worden. Vervolgens kan het systeem u ook automatisch waarschuwen als de voorraad op begint te raken, zodat u tijdig bij kan bestellen. Het automatiseren van deze taak scheelt dus zowel tijd als geld.

#2 – Kassasysteem.

Een geautomatiseerd kassasysteem stelt uw personeel in staat om bestellingen eenvoudig aan te nemen en te verwerken. Het draagbare apparaat zorgt ervoor dat de bestelling direct wordt doorgestuurd naar de keuken, en na afloop kan men aan tafel afrekenen. In de gecentraliseerde ERP-omgeving kan u alle transacties en bestellingen van de avond eenvoudig inzien.

#3 – Business Intelligence (BI).

De Business Intelligence (BI)-tool is onmisbaar voor een onderneming die continu streeft naar verbetering. Deze analysetool stelt u namelijk in staat om in te zien hoeveel iedere werknemer binnenhaalt op een avond, welke dagen het drukst zijn of welk gerecht of drankje het beste scoort. Vervolgens kunt u eenvoudig inhaken op dergelijke statistieken en de processen zodanig optimaliseren.

#4 – Personeel.

Veel ERP-systemen bevatten functionaliteiten om personeelszaken zoals vakantiedagen, roosters en overige gegevens vast te leggen en in te zien.

#5 – Loyaliteitsprogramma’s.

Mocht men niet kiezen voor een integratie van een CRM-systeem, dan biedt de ERP-omgeving alsnog mogelijkheid om bepaalde marketingactiviteiten in te richten. Bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma, waarin u de activiteiten van uw vaste klanten bijhoudt en hen kan belonen met bijvoorbeeld een korting bij de eerstvolgende aankoop.

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden